tigerochaurora

Alla inlägg under augusti 2013

Av Christin Andersson - 15 augusti 2013 14:06

Att ha rutin på livet gör människan tryggare…..               


Nu kan man känna svaga aningar om att hösten sakta sveper in. På ett sätt är det lite sorgligt eftersom jag verkligen älskar sommaren med dess värme, sol och underbara kvällar. Men på ett annat sätt är det skönt när hösten kommer och allt blir som vanligt igen med rutiner, jobb och skola.

 

När rutinerna börjar lägga sig som en vardag i ens liv igen är det också lättare att starta om sitt hälsosammare liv. Man får mer struktur på sin träning och fram för allt kosten. Man har lättare att göra sitt inre schema när dagarna ser så gott som lika ut. Vissa människor klarar även av det under sommaren och semestern, dessa borde verkligen få en medalj tycker jag.  Det krävs så hård disciplin för att fixa det.  Den disciplinen har inte jag….


På måndag börjar skolan igen för barnen och det är då min tanke är att starta om på ny kula. Tänkte faktiskt muntra upp mig lite med nya träningskläder och skor. Då kanske det är lite lättare att hitta motivationen.  Att handla in de rätta varorna är viktigt för en nystart. Ut med det onyttiga och ersätt med bättre och hälsosammare råvaror.


Men är det så lätt att gå och handla och är det verkligen rätt produkter man släpar hem i sina kassar? Tycker det kan vara väldigt svårt att avgöra i mellan åt. Vad ska jag köpa? Vad ska jag undvika att köpa?

 

Mina basvaror i min matkasse brukar vara:

  • Frukt och bär
  • Grönsaker
  • Lättmjölk
  • Lätt Creme Fraiche
  • Bregott
  • Mörktbröd
  • Lätt yoghurt (med någon smak)
  • Ägg
  • Mineralvatten
  • Pasta
  • Potatis
  • Juice
  • Nötter
  • Krossade tomater
  • Blandfärs
  • Ost
  • Skinka

   

Ja, detta är ju ett litet urval. Allt kanske inte är super nyttigt, men jag handlar ju för en hel familj inklusive två små barn. Hade man varit ensam kanske det hade sett annorlunda ut, men man måste försöka se till allas intresse.


Detta blogginlägg påminner mig om att det faktiskt är dags för att handla redan idag. Ska försöka att tänka så nyttigt som möjligt när man vandrar genom alla gångarna i affären.  Återkommer med resultatet.


Ha en fin Torsdag alla!

Av Christin Andersson - 14 augusti 2013 12:38

Man mår ju så mycket bättre av att röra på sig…..


Innan man har kommit igång med sin träning kan det vara OTROLIGT jobbigt att bara ta på sig träningskläderna. Att sedan ta sig till gymmet, badhuset, skogen eller vart man nu utför sin träning kan kännas näst intill omöjligt. Kroppen liksom stretar i mot, samtidigt som hjärnan pushar på allt var den förmår. Det kan vara väldigt, väldigt jobbigt…

 

Jag har varit i den situationen så många gånger, men har också över vunnit det stadiet.  Jag har kommit så långt att längtan efter träning funnits där. Jag har längtat efter mitt träningspass, tyckt att det varit otroligt skönt att ta på mig träningskläderna och åkt iväg för att få svettas ett tag. Men det bästa har nog ändå varit känslan efteråt då man lämnat gymmet och man stolt tänker tillbaka på det man åstadkommit.    


Hur gör man då för att lyckats att komma igång med sin träning?


Motivation är nyckelordet till att lyckats med träning. Tyvärr andvänder dom flesta av oss av de yttre motivationsfaktorer, så som utseende (du vill bli smal t.ex), undvika sjukdomar eller bara slippa det dåliga samvetet som gnager inom oss. Enligt idrottspsykologer är dessa faktorer de svagaste när det handlar om att få oss att börja och även att fortsätta motionera.

 

Vi ska istället satsa på inre motivationsfaktorer så som att ha kul, njuta av den egna tiden eller känna att man uppnått något genom att t.ex genomföra ett lopp eller likande.


Ett problem med de yttre motivationsfaktorerna är att de är långsiktiga, man blir ju faktiskt inte smal efter ett träningspass, det krävs mycket mer. Inre motivationen ger en snabb belöning och man får en känsla av att uppnå något och har roligt här och nu.


Några tips på hur man kan komma igång med sin träning:


*Är man i dålig fysisk form kan en daglig promenad vara en bra start. Försök få in en daglig promenad som får bli lite längre bit för bit. När du klarar en timmes rask promenad per dag är du redo att gå vidare.

 

*Vilka nackdelar har din nuvarande situation? Gör en lista och var ärlig mot dig själv. Tänk sedan igen och skriv ner allt du har att vinna på att börja träna


 T.ex


* Bättre humör

* Längre liv

* Mindre värk

* Ökad ork

* Självförtroende

* God sömn

* Minskad stress

* En sund vikt

* Mer energi

 

*Träning ska man göra till en vana. Det är väldigt svårt om man är otränad och man får räkna att svackor. Ett väldigt bra tips är att sätta av särskild tidpunkter och dagar för träning. Att träna mångsidigt är det bästa. En dag i veckan kan du t.ex simma medan cyklar en annan dag och promenerar de övriga.


*Vissa perioder kanske tiden helt enkelt inte räcker till för ett "riktigt" träningspass. Då ska man inte sluta träna helt eftersom det blir jobbigt att komma igång igen. Istället kan du göra korta träningspass på kanske bara fem till tio minuter flera gånger under dagen.


*Ett långsiktigt mål kan vara bra. Det kan t.ex vara att du ska klara en viss sträcka på motionscykel eller att delta i ett motionslopp.


*Ofta kan motivationen vara hög i början men sviktar efter några veckor. Att du har planerat särskilda träningstillfällen är då till hjälp. Bra att känna till är att motivationen kommer tillbaka när kroppen anpassat sig och du börjar må bättre. Sätt upp mål och belöna dig själv. Målen behöver inte vara mer ambitiösa än att du tränar enligt din plan. Motivationen kan öka om du investerar i träningen. Du kan t.ex köpa nya träningskläder, stegräknare eller pulsklocka.

 

*Om du börjar tröttna kan du pröva en ny träningsform. Det är med motion som allt annat: Kropp och själ tröttnar på det som är enformigt. Varierad träning är också det bästa för kroppen.


Lite klokar blev man ändå, då är det bara att sätta igång :-)


Trevlig dag!

 

Av Christin Andersson - 13 augusti 2013 10:01

Hinner man någon gång sätta sig och njuta en liten stund…….   


Allt i vår värld är väldigt stressig, man kan ju nästan ta på stressen omkring oss, så tydlig är den.  Men att fokusera på att faktiskt sätta sig ner och bara vara en eller ett par stunder om dagen tror jag hade förändrat världen radikalt.


Många hade nog sluppit sina hjärtproblem, ohälsosamma kost intag och massor av fler biverkningar kring stress om man bara tillät sig själv att ta det lugnt och njuta i mellan åt. Hur påverkar stress vår kropp? Jag har hört att det finns bra och dålig stress.

 

När vi stressar så producerar binjurarna högre nivåer av hormonerna kortisol och adrenalin. Då ökar koncentrationen och kroppens prestationsförmåga (flykt- och kamprespons) eftersom blodsockret och blodtryck höjs. Denna reaktion har gjort att människor fått extra krafter att överleva vid svåra akuta situationer exempelvis när de blivit jagade av ett farligt djur.


Om man bara stressar en kort tid kan man faktiskt påverka kroppen på ett positivt sätt:

  • Ökad produktion av energi eftersom blodsockret höjs
  • Ökad minnesfunktion
  • Ökat immunförsvar
  • Minskad smärtkänning

 

Men blir stressen långvarig och kroppen inte får en chans att vila mellan varven så blir det genast en negativ effekt på kroppen:

  • Ökad risk för åderförkalkning, hjärtinfarkt
  • Minskad minnesfunktion
  • Trötthet, frusen och depression
  • Nedbrytning av muskelmassan
  • Det höga blodsockret som uppstår av stress medför att bukspottkörteln producerar mer insulin för att kroppen ska ta upp blodsockret och under en lång pågående stress utvecklas det till ett sötsug för kroppen för att kompensera den obalans i blodsockernivåerna.
  • Panikattacker

 

Att då bara stanna upp för ett tag och låta kroppen återhämta sig skulle spara många människor otäcka biverkningar som faktiskt kan leda till mycket stor skada för kroppen, ja till och med döden i värsta fall.


Så gott folk, stanna upp och njut några gånger om dagen så kommer vi leva gott och även må så mycket bättre i själen.


Trevlig tisdag på er!

Av Christin Andersson - 12 augusti 2013 13:20

Som en boll kommer jag tillbaks till dig...           


Har funderat och funderat på om jag skall fortsätta skriva i denna bloggen eller om jag helt enkelt skall lägga ner den. Men på något konstigt sätt har jag alltid fallit tillbaka här, och har inte hjärta att stänga ner.


Bloggen har ju faktiskt hjälpt mig igenom rätt tuffa situationer och taggat mig att fortsätta att nå mina mål. Varför skall jag då ens tänka taken att lägga ner då??? Nej, åter igen tar jag nya tag, dags att börja blogga igen :-)

                                                  
                                      

Mina tankat kring träning nu är ganska splittrad. Nu under sommaren har jag faktiskt inte tränat alls, men innan dess hade jag skapat en riktigt bra rutin kring både mat och träning. Det är just den rutinen som jag vill tillbaka till, och det ska jag…


Maten är ju viktig för ett hälsosamt liv och även för att minska i vikt. Under min rutin innan sommaren följde jag viktväktarna online, vilket hjälpte mig mycket. Där fick jag faktiskt äta god mat och till och med unna mig det där lilla extra någon gång i mellan åt. Tror att jag vill tillbaka dit, hade koll på min konsumtion av mat då. Gick även ner sakta i vikt under det programmet.


Att låsa fast sig i en strikt diet där man inte tillåts något litet extra brukar bara funka ett litet tag för mig. Man har ju liksom ingenting att se fram i mot, och plötsligt är det något litet, litet som går snett under diet perioden och man har hamnat i den onda cirkeln igen. Att följa en sådan hård diet är ju inget långvarigt alternativ, vem vill leva på vatten och sallad hela livet??? Inte jag i alla fall. Men om man då följer en diet där du sakta men säker går ner i vikt, och att du faktiskt kan ändra din livsstil (med stunder av det goda), så blir det ju hållbart och du har större chans att stanna på din önskade vikt.

 

Jag minns när jag hade kämpat på med 5 veckor av bara soppor och shaker, det var tufft men jag gick ner över 12 kg. Vad hände då när man fick börja äta igen?? Jo, jag gick upp en massa kilon igen. Fem veckors slit för ingenting….


Nej, hitta en diet med god balans av mat och träning så kommer vi att lyckas. Jag ska försöka blogga så mycket jag kan om mina nya matvanor och även motion.


Kram så länge!      #träning #hälsa #motion #kost                         

Ovido - Quiz & Flashcards