tigerochaurora

Alla inlägg under mars 2013

Av Christin Andersson - 27 mars 2013 11:57

Är ridning en effektiv träning….


Jag har ju verkligen snubblat in i hästarnas värld, tycker det är jätte rolig. Men kan jag verkligen kalla det för en slags träning? Kommer det hjälpa mig att tappa vikt?

Ja, frågorna är ju rätt många, men ack så viktiga. Jag känner ju träningsvärken efter mitt ridpass, och under ridpasset ökar pulsen och flåset, så min egen bedömning är ju att man faktiskt tränar kroppen när man rider.

 

I det antika Grekland användes ridning för att stärka kroppen och väcka andarna till liv. Hippokrates, läkekonstens fader, framhöll ridning som muskelstärkande och konditionsbefrämjande.


När hästen rör sig, försätter den hela tiden ryttaren ur balans. Ryttarens muskulatur måste spännas och slappna av oupphörligen för att anpassa kroppen till dessa rörelser och hålla balansen utan att ramla av. Denna träning når djup muskulatur som inte går att nå med konventionell träning. Olika övningar ökar på balansträningen efter hand. Hästens tredimensionella rytmiska rörelse liknar - i skritt - nästan exakt rörelsen i ett normalt gångmönster för bäcken, ben och bål, vilket återuppväcker rörelseminnet i hjärnan

 

Redan att sitta på hästen, men framför allt att så småningom ge hästen korrekta signaler kräver mycket av koordination. Man får direkt feedback på hur denna koordination fungerar - hästen reagerar på signalerna från hela kroppen. Därför tränas kroppen att fungera som en smidigt samarbetande helhet, vilket kräver en god motorisk planering och kontroll. Reflexerna tränas automatiskt, särskilt vid start och stopp, riktningsändringar eller då hästen fått felaktiga eller dubbla budskap och gör något man inte tänkt sig.

 

Att sitta på hästen ger/ kräver stretching av adduktormuskulaturen i benen. Gravitationen tynger ner benen så att de mjukt och automatiskt stretchas alltmer vartefter hästen rör sig, rörelserna arbetar och ger massage under tiden. Bålmusklerna stretchas med hästens rörelser av att hålla kroppen i en upprätt position. Skulder, arm- och handmuskulatur stretchas med olika övingar på hästryggen, i rörelse. Att låta musklerna arbeta i denna ställning ger en sund uttröttning av muskulaturen vilket bidrar till en höjd, frisk muskelfunktion i hela kroppen.

 

Den upprätta ställningen som lämnar god plats för andningsorganen och den allmänna fysiska mobiliseringen gynnar såväll andning som cirkulation.

 

Hästens jämna, rytmiska, symmetriska lunk som försätter den egna kroppen i rörelse ökar upplevelsen av den egna kroppen. Att dessutom få en upplevelse av och förstå sin kropp i relation till hästens kropp förstärker kroppskänslan än mer.

På hästen krävs en nästan total uppmärksamhet för att sitta kvar. Detta sker automatiskt, dels genom känslan av det ovanliga och “farliga” som ofta ger lite extra upphetsning, dels genom sittställningen på hästryggen som gynnar vakenheten. Kommunikationen med djuret kräver också en oavbruten koncentration - så fort man slappnar av börjar hästen tänka själv och gör som han vill… då vaknar man till igen!


Man tränar så gott som hela kroppen när man rider, balansen, konditionen, musklerna mm.

 

Man andvänder även hästar och ridning som terapi för barn med ett handikapp/funktionshinder eftersom du får så bred träning på hästryggen. Du tränar inte bara kroppen utan även hjärnan. Du får lära dig att tolka hästens olika signaler och tvärtom, lära dig att ge ut signaler till hästen.


 

Kan bara ge er ett råd: ut och rid gott folk, det är superbar träning för både kropp och själ.

 

Ha nu en härlig onsdag alla!





Av Christin Andersson - 24 mars 2013 12:22

Ibland går allt åt skogen….                                  


Under en lång period nu har jag helt tappat suget vad det gäller träning och att över huvudtaget bry mig om min hälsa på rätt sätt. Men genom att stanna upp och fundera på vad som faktiskt fick mig att tappa greppet, har lett till att jag nu har fångat upp allt detta igen.

Under perioden då jag rent av missköt mig själv, enligt mitt eget tycke, har jag tillåtit mig själv att verkligen klättrat längst ner på stegen. Man kan nästa jämföra denna period med en missbrukare (av något slag) som fått ett återfall. Jag har ätit godis, glass, pizza, chips… You name it….  Att småäta har varit en del av vardagen.  


En dag för några veckor sedan insåg jag att vad jag höll på med, insåg att detta måste få ett stopp. Kunde inte fatta att jag blint låtit mig själv nästan vandrat nere på botten igen. Inte ok….


Men nu har jag vaknat upp ur min dvala och tagit nya hårdare tag kring mitt liv och mina livsval. Under ca 2 veckor har jag endast ätit 2 st måltidsersättningar och en riktig måltid om dagen. Den riktiga måltiden kan bestå av nästan vad som helst, men jag har valt bort pasta, potatis, ris och bröd. Detta har funkat mycket bra och jag har redan tappat 3,3 kg redan. Träningen har jag väl inte helt kommit igång med ännu, men jag ska!!!! Jag har börjat rida en gång i veckan, och det kan man ju känna ger en viss träning. Muskler man inte trodde man hade, har sakta vaknat upp ur en mycket lång sömn.


Nu tar vi nya tag!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards