tigerochaurora

Direktlänk till inlägg 23 juli 2021

Vad blir det till middag?

Av Christin Andersson - 23 juli 2021 08:59

...den vanligaste frågan mina familjemedlemmar ställer till mig...


Att komma på vad man ska äta tycker jag jobbigt. Speciellt när resten av familjen inte är speciellt intresserade av att komma med idéer. För att lyckas med sin vikresa är planering av maten ett måste. 

                                                                                                     

Sen ca två år tillbaka har jag börjat skriva veckoschema på alla middagar. Inte bara för min egen del utan även för resten av familjen, så slipper dom fråga och fundera på vad det blir till middag. Jag skriver som sagt ett schema varje vecka och sedan åker jag och gör en veckohandling. Det är en stor förändring för oss i vår familj. Tidigare kunde jag fundera på vägen hem från jobbet vad jag skulle laga. Det innebar ofta att jag fick stanna till vid den lokal Ica affären för handla det som inte redan fanns hemma. Det blev dyrt i slutändan och även stressigt i mitt huvud och inte heller speciellt genomtänkt eller nyttigt alla gånger.

Nu behöver jag aldrig fundera på vad jag ska laga, det är redan planerat och allt finns hemma för att tillaga rätterna.

  

Nu när jag går på viktväktarna är detta systemet helt avgörande. 

På detta sättet har jag full kontroll på vad jag ska äta, inga förhastande beslut. Innan vi hade matschema köpte vi hämtmat minst en gång i veckan. Det kunde vara pizza, Mcdonald´s, Burger King, Max osv. Oftast blev det hämtmat när jag inte orkade komma på något att äta, eller helt enkelt inte orkade laga något. Nu köper vi kanske hämtmat en gång var tredje månad. Kanske inte ens så ofta. Vilken vinst för plånboken och hälsan.

                                                                                                                         

Ni som läser kanske upplever matschema som bökigt och jobbigt. Och ja, i början var det så för mig också. Men det blir en vana tillslut som allt annat. Tror jag skulle bli väldigt stressad och vilsen utan vårt matschema nu. Det skulle bli som att släppa kontrollen helt. Även min familj skulle nog reagera om det inte kom upp ett schema någon vecka, det har blivit en vana även för dom.

Så här ser vårt matschema ut för nästkommande veckan, jag handlar på torsdagar så schemat börjar alltid på fredagar:

 

Jag tror att ni kommer reagera på lördagens middag, ha ha ha ha, men det är faktiskt väldigt god kombo :-)

På torsdagar brukar vi ha en lite mer enklare middag som är enkel att laga eftersom vi den dagen handlar allt för nästkommande vecka. Igår var torsdag och vår sista dag på förra veckans schema och då åt vi Capresemackor, så gott.


        

Hur brukar ni göra kring mat? Ni får gärna kommentera och berätta, skulle vara så kul att få höra hur andra familjer löser sina matsituationer.


Kram på er!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christin Andersson - 8 augusti 2021 13:03

...Så fort jag gick på semester kom det dåliga vädret...   Men det har varit bra i alla fall tycker jag. Skit i solbrännan, ha ha ha ha. Det har blivit lite dålig uppdatering nu under semestern, men jag har inte velat ta fram datorn utan i stäl...

Av Christin Andersson - 27 juli 2021 08:59

...trodde jag skulle hinna blogga varje dag under semestern...   Men tiden har verkligen flygit i väg. Nu räknas väl bara måndagen som min semester eftersom helgen som varit ingick i förra veckans jobbvecka. Under min första semesterdag drog ja...

Av Christin Andersson - 22 juli 2021 09:50

...är trött på att hålla avstånd...   Men det är viktigt, jag vet. Under veckan som har varit har jag varit lite "morfar vakt". Mina mostar och min mamma har varit bortresta samtidigt och därför fick jag frågan om jag kunde hålla lite koll på min...

Av Christin Andersson - 21 juli 2021 09:53

...att se resultat betyder så mycket...   Ett klädesplagg som ligger mig varmt om hjärtat är jeans. Jag har har inte kunnat använda jeans på flera år pga att jag helt enklet har varit för stor. Jag har köpt massvis av jeans under åren och kan nog...

Av Christin Andersson - 20 juli 2021 14:22

..går det verkligen...?   Det är ingen överdrift om jag presenterar mig som en tvättäkta godisråtta. Jag älskar godis, snacks och söta drycker. Det är inget som jag har kunnat dra ner på, utan det är något som jag fått strypa helt och hållet.  Ja...

Ovido - Quiz & Flashcards