tigerochaurora

Alla inlägg under augusti 2012

Av Christin Andersson - 26 augusti 2012 23:13

                


Ja, gott folk, snart är ännu en ny vecka på intågande….

                                                  
                                                  
     

Veckorna bara rusar i väg och dagarna räcker inte till för allt man ska och borde göra. Man börjar känna hösten i luften och det tycker jag är ganska mysigt faktiskt. Det blir te och mys i soffan på kvällarna och det är härligt.


Nu är det perfekt att ta dom där härliga skogspromenaderna där man kan se hur naturen sakta ändrar färg, till starka rödbruna färgerna. Så vackert!!! Luften känns renare på något sätt under hösten, frisk och klar.

 

Självklart är sommaren underbar, men hösten är en tid då man kan unna sig mycket mys med levande ljus, filtar och gott te.


Jag tror att hösten även kan ge lite extra motivation för att träna eftersom det är härligt ute, och när man väl är färdig med träningen så väntar ett varmt mysigt hem.



Välkommen hösten!!!!                                        
                                                  
     


Mysig söndag alla!

Av Christin Andersson - 22 augusti 2012 11:17

                                                  
                            



Drick massa vatten....


Vatten är ju super viktigt för kroppen, och speciellt när du tränar mycket. Har man bara tillgång till vatten så klarar man sig utan mat en tid. Men utan vatten är det rätt kört…

Tycker inte att det finns något bättre än att släcka sin starka törst med riktigt iskallt vatten. Livets dryck tycker jag.


Vatten fanns redan när jorden skapades för nästan fem miljarder år sedan. Vattnet fanns i jordens inre och kom ut som ånga genom vulkanutbrott och heta källor. Ångan omvandlades till flytande vatten när jorden svalnade och bildade sjöar och hav.

 

Vatten består av en syreatom och två väteatomer. Den kemiska beteckningen för vatten blir H2O. Vattnets kemiska och fysikaliska egenskaper är unika och får därmed stor betydelse för allt liv. Ett exempel är att is flyter på vatten. Vi människor består till ca 70 % av vatten. Ungefär 2-4 litervatten (beroende på klimatet) "försvinner" från kroppen per dygn genom urin, svett och utandningsluft. Denna volym måste dagligen återföras till kroppen via exempelvis vatten, kaffe, te, mjölk, frukt och fast föda. Vattnet är ett viktigt lösningsmedel för alla levande varelser. I blodet transporteras vattenlösliga ämnen som salter, näringsämnen, hormoner med mera till olika delar av kroppen.

                                                  
                                                  
                   

Cirka 70 procent av jordytan är täckt med vatten. 97 procent av det är saltvatten och alltså inte drickbart. Två procent är sötvatten som är bundet i glaciärer och på nord- och sydpolen. Endast en procent utgörs av sötvatten som kan drickas.

I Sverige behöver vi dricka mellan en och en halv och två liter om dagen. En person i Etiopien måste dricka dubbelt så mycket, på grund av klimatet.

                                                  
                                                  
  

Friskt och rent vatten är bra för din kropp och din hälsa. Att dricka vatten eller få i sig vätska på annat sätt är livsviktigt. Vi kan klara oss utan mat i flera dagar, utan vätska klarar vi oss bara i några dygn innan komplikationer uppstår.

 

Vatten behövs för att kroppen ska fungera, levern, njurarna, matsmältningen och lederana. Utan vatten tappar vi koncentrationsförmågan och uthålligheten. Vatten behövs även vid fysisk träning för att musklerna ska kunna återhämta sig.

Vatten ökar mättnadskänslan, minskar hungern och ökar kaloriförbränningen. Vatten minskar effekterna av stress och trötthet och ger en naturlig skönhet för kroppen som hår och hud.


Det är värt att tänka på, i Sverige har vi tillgång till rent och friskt vatten så det borde vara en självklarhet att dricka VATTEN. Jag har pratat med människor som ALDRIG dricker vatten, utan dricker kaffe, läsk, saft och annat istället.          


Nu ska jag ta och hälla upp ett stor glas med iskallt vatten och njuta av det.


Trevlig onsdag alla!!!


 

Av Christin Andersson - 21 augusti 2012 12:58

Salt är gott men farligt (i för stora mängder)….                                  

 

Man har alltid hört att salt i för stora mängder är rejält farligt och ohälsosamt för kroppen. Jag är en sådan människa som äter på tok för mycket salt och det känns ju lite skrämmande när folk står med pekfingret hög mot mig och säger: ”Ajabaja, inte bra”.


Jag vet att jag äter för mycket salt och jag försöker tänka på det, men tycker liksom inte att det smakar så mycket om man inte tillsätter salt. Kan ju gott och väl vara så att jag faktiskt har förstört mina smaklökar på grund av allt salt intag. Tycker ändå att jag blivit mycket bättre och saltar inte lika mycket längre eftersom jag nu har en familj som också vill äta maten man lagar.

 

Men vad händer med kroppen när man får i sig för mycket salt? Och vad räknas som för mycket egentligen?


Salt binder vätska i kroppen och påverkar därför vår hälsa på flera sätt, bland annat kan det bidra till att öka vikten och höja blodtrycket. Vi människor behöver få i oss salt, men det räcker med ungefär ett kryddmått om dagen. De flesta äter mycket mer än så. Dels saltar vi på maten av gammal vana, dels innehåller den färdiglagade maten vi köper en hel del salt.


Njurarna kontrollerar salt- och vattenbalansen i kroppen genom att utsöndra salt – vi kissar helt enkelt ut överskottet. Njurarnas förmåga att ta hand om salt varierar från person till person. För oss alla gäller dock att den förmågan blir sämre när vi blir äldre. När vi äter mer salt än njurarna klarar av att göra sig av med blir mer salt kvar i kroppen. Där binder det till sig vätska och med en större vätskemängd i kroppen ökar trycket i blodkärlen. Då går blodtrycket upp. Högt blodtryck innebär en påfrestning på blodkärlen och kan på sikt leda till att de blir svagare och lätt får skador.

                                                  

                                                  

                  

Mindre salt i maten kan ge en blodtryckssänkning, men känsligheten för salt varierar mellan olika personer. Alla får alltså inte en lika stor blodtryckssänkning, men de med högt blodtryck är känsligare, och äldre är känsligare än yngre.


När saltmängden blir för hög i kroppen påverkar det även skelettet. Den höga saltnivån får kroppen att göra sig av med viktiga mineraler som kalcium och magnesium. Det leder på lång sikt till svagare skelett och risk för benskörhet.


Koksalt – natriumklorid – utvinns ur saltvatten eller bryts i saltgruvor. Natrium är den beståndsdel som höjer blodtrycket. Förutom vanligt bordssalt finns det flera andra typer av salt i livsmedelsbutikerna. I mineralsalt är en del av natriumet utbytt mot kalium och magnesium. Tar du samma mängd mineralsalt som vanligt bordssalt får du alltså i dig mindre natrium. Sältan är dock inte lika stor och därför kan det vara frestande att ta mer i stället. Samma princip gäller för örtsalt, men där har en del natrium ersatts av örter. I flingsalt är natriuminnehållet detsamma som i vanligt bordssalt. Men det finns både flingsalt och så kallat kvarnsalt – lite grövre salt – som mineralsalt för den som vill minska på natriumet.
En god regel är att läsa på förpackningen vad saltet verkligen innehåller.

 

Om ett livsmedel innehåller 1,25 gram salt, det vill säga 0,5 gram natrium, eller mer per 100 gram räknas saltinnehållet som högt. Om ett livsmedel innehåller 0,25 gram salt, det vill säga 0,1 gram natrium, eller mindre per 100 gram räknas saltinnehållet som lågt.
I Sverige finns ingen obligatorisk märkning av livsmedel som innehåller mycket salt, men nyckelhålsmärket talar om att livsmedlet innehåller mindre salt än likvärdiga produkter.



När man kommer över sådan läsning blir man ju lite skakis… Måste verkligen börja tänka på mina saltvanor.

                                                  

                                                  

               

Ha en bra Måndag!

Av Christin Andersson - 19 augusti 2012 18:43

Det hjälper inte att gnälla….                                   


     


Idag är ingen rolig dag, blev kanske ett glas för mycket rosévin till kräftorna igår, men jag har ju bara mig själv att skylla.

                                                  

                                                  

      

I morgon ska jag ge mig ut på ett härligt löp pass och springa av alla helgens synder, ska bli väldigt skönt.

                                                  

                                    

Har börjat fundera på om jag kanske skulle våga mig på att prova en ridlektion på min dotters ridskola, dom kör ju lektioner för vuxna också. Kan ju faktiskt vara ett alternativ för att utöka motionen och vad jag kan minnas så är det helt underbart där uppe på hästryggen. Just nu känner jag väl kanske lite mer rädsla inför detta men man måste ju faktiskt prova…

Innan detta året är slut ska jag ha genomfört en lektion!!!!                       


Nu återgår jag till min slappa söndag för att lagra ny energi inför nästa vecka som kommer att bestå av allt annat än slapphet.


Ha en mysig söndag alla!!!

Av Christin Andersson - 18 augusti 2012 15:24

 


Så fort man rör sig är det ju faktiskt någon for av motion....


Idag har jag sprungit runt med min dotter på hennes ridlektion, är rätt mör i kroppen, ganska jobbigt att springa runt i den djupa sanden som dom har i ridhuset. Man får ju se det som ett bra träningspass på 45 min.

                                                                               
                                                                     
 

I kväll blir det kräftskiva med lite släktingar och familj. Finns det något bättre än skaldjur? Nej, jag tror nästan inte det.

                        

Nästa vecka ska jag åter igen ta tag i min löpträning och komma ut i spåret tre gånger. Känner mig peppad igen och det är ju väldigt bra!!! Tummen upp för det!!!

 

Ha en bra lördag alla!!!

Av Christin Andersson - 17 augusti 2012 17:52

Dags att damma av min alldeles egna plats….                           

 

Att hinna med allt i vardagen kan vara väldigt tuff kan jag känna. Har två barn, 7 och 6 år. Det är mycket i skolan och även på fritiden, inte lätt alla gånger att hinna med sig själv. Jag var inne och kikade lite på vad andra har skrivit om detta och hittade lite, men kanske lite väl hurtigt kan jag tycka…


Många har skrivit att dom går upp vid 5 tiden och tränar innan familjen vaknar, och jag kan inte förstå hur dom orkar. Jag jobbar en del kvällar så det är inget alternativ för mig, och även om jag skulle ha möjlighet så skulle jag inte gå upp så tidigt för att träna. Där går gränsen!!!

                                                  
                                                  
             

Denna vecka har jag fuskat en del med min träning och det känns inte bra, jag får ta mig i kragen och gottgöra detta i nästa vecka. Jag ska inte skylla på något, men jag har varit otroligt trött hela veckan lång och saknat energin. Antar att man kan hamna i små svackor i mellanåt, men det gäller att man lär sig att peppa sig själv och det kan man göra genom mental träning.                                          
                           


Man kan lägga sig eller sätta sig bekvämt och lyssna på någon bra musik som får en att slappna av och försöka skapa en egen plats i sitt inre medvetande som man kan besöka för att hitta kraft och motivation. Man peppar sig själv och kanske går igenom sina mål och hur man skall agera för nå dessa. Det bästa av allt är att det är bara DU och ingen annan närvarande på din plats…

 

Denna typ av träning gjorde vi mycket på xtravagnza när jag var med där, just för att hitta sin inre kraft och för att vi skulle våga tro på oss själva. Jag tycker att man kände sig mycket mer taggad och peppad efter 20 min av mental träning. Det är mycket skönt att plocka fram detta när man känner att stressen är nära.

                                                  
                                                   

Mental träning kan även hjälpa människor som har smärta, värk, stress eller ångest. Det finns skivor man kan köpa med olika program för olika syften som t.ex viktnedgång, stress, ångest o.s.v


Det kan nog vara värt att damma av min mentala plats och besöka den inom kort så att man får tillbaka lite inspiration.


Ha en mysig fredag alla!



 

 

Av Christin Andersson - 16 augusti 2012 10:10

Socker döljer sig i nästan allt….                                                                            

 

Jag har aldrig tyckt speciellt mycket om smaken av socker, inte i kaffe, te, mat och allt annat som folk smaksätter med extra socker. Vissa häller ju på socker på nästan allt, gröt, flingor och pannkakor t.ex Har tänkt att jag klarar mig ju ganska bra ifrån sockret, men ack så fel man kan ha. Det är socker i stort sätt allt man äter.

                                                  

                                                  

 

Fick en lista via sms som visade hur många sockerbitar det är i dom olika livsmedlen som man faktiskt äter varje dag. Man blir mörkrädd…

                                                  

                                               

Förr i tiden när man kokade sylt och saft hemma visste man hur mycket socker man använde. Idag köper de flesta all mat färdig i affären och därför är det svårt att veta hur mycket socker som finns i maten.

Kroppen behöver mat och vätska som innehåller näringsämnen. En av matens viktigaste uppgifter är att ge energi. Energin behövs för att muskler ska kunna arbeta och för att kunna hålla kroppstemperaturen. Energin kommer i första hand från fett och kolhydrater. De som jobbar hårt med sin kropp behöver mer energi än de som är vuxna och har ett stillasittande arbete. Om kroppen får för mycket energi lagras det som kroppsfett.

Socker som finns i frukt, bär och olika mjölkprodukter kallas för naturligt socker. Naturligt socker är inte lika ohälsosamt som tillsatt socker.

Tillsatt socker är till exempel sockerbitar, strösocker, druvsocker, honung och sirap. Det finns mycket tillsattsocker i läsk, godis, sylt, fruktyoghurt och vissa frukostflingor. Högst tio procent av energin i maten bör komma från tillsatt socker.

                                                  

                                                  

                 

Här kommer en lista på några livsmedel som många äter dagligen:


  • Juice                                        1 glas, 2 dl                5 1/2 sockerbitar
  • Fruktyoghurt                             0,5% fett, 2 dl        9 1/2 sockerbitar
  • Mild lättyoghurt med flingor      0,7% fett, 260 g     3       sockerbitar
  • Ketchup                                    1 msk                        1       sockerbit
  • Sylt                                          1 msk, 20 g                2       sockerbitar
  • Äpplemos                                  1 msk, 20 g                2      sockerbitar
  • Fruktkräm                                 1 dl                           6      sockerbitar
  • Russin                                       1 pkt                         10    sockerbitar
  • Nyponsoppa                               1 1/2                         5     sockerbitar
  • Cornflakes                                 1 port. 40 g               1      sockerbit
  • Risifrutti                                   1 förpak. 175 g           11   sockerbitar

 

Här kommer lite om våra livsmedel vi kanske inte sätter i oss varje dag:


  • Saft                       2 dl                 5    sockerbitar
  • Lösgodis              100 g                 13   sockerbitar
  • Slät bulle               2 st                  1   sockerbit
  • Kanelbulle              1 st                  3   sockerbitar
  • 1 burk läsk            33 cl                  8   sockerbitar
  • Glass                      2 dl                  6   sockerbitar
  • Småkakor               3 st                   3   sockerbitar
  • Glasstrut                1 st                   7   sockerbitar
  • Tårtbit                   125 g                 8   sockerbitar
  • Mjölkchoklad          100 g                13  sockerbitar

   

Ja, lite skrämmande är det att man får i sig så mycket socker utan att egentligen inte tänka på det. Inte konstigt att många är sockerberoende, socker funkar ju faktiskt nästan som en drog.                                             

                                                  

        

 

Ha en bra dag och tänk på vad du stoppar i dig! (det ska jag göra)

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards