tigerochaurora

Alla inlägg under juli 2012

Av Christin Andersson - 31 juli 2012 13:03

Nu springer vi…                

 

Något som jag tycker verkar vara helt fantastiskt är löpning. Komma ut i naturen, känna vinden mot kinderna och uppleva den härliga stillsamma naturen runt omkring en. Är grön av avundsjuka när jag ser vältränade tjejer och killar komma löpandes förbi mitt hus. Dom får det att se otroligt lätt ut, som att dom inte anstränger sig för fem öre. Hur gör dom egentligen? Jag har ju varit tvungen att läsa på lite om löpning och löpning för nybörjare = mig. Hittade rätt bra sidor om just detta och även ett 4 veckors schema för den som är helt grön på löpnings fronten.                                          
    


För den som inte aldrig springer annat än möjligtvis till bussen, kan löpning upplevas som en ren plåga som ger andtäppa, illamående och hjärtklappning.
Men för den som tränar regelbundet är löpningen ofta en ren njutning. Och mår man inte som en prins eller prinsessa när man springer, så gör man det i alla fall efteråt.

En orsak heter endorfiner, vilket är kroppens egna morfiner och som fungerar som kroppens egentillverkade bedövningsmedel. Under löpning och även annan fysisk ansträngning produceras de i stora mängder, utvecklade för att dämpa de ibland vilseledande smärtsignaler som kroppen också sänder ut.

Endorfinerna var viktiga för våra forntida förfäders överlevnad. De är mångfaldigt starkare än "vanligt" morfin och åstadkommer att träningspassen ibland förvandlas till rena lyckrusen.                                        
                                           


Problem som före träningsturen verkat helt olösliga, kan man lösa mycket enkelt medan man springer. Forskare har också kunnat visa att hjärnans aktivitet under löpning påverkas på ungefär samma sätt som vid meditation och vissa former av berusning.


Den stillasittande tillvaro som bilkörning och TV-tittande upplever vi som normalt, är egentligen onormalt för vår art. Man mår bra av att springa. Vi är ju en djurart som under miljoner år utvecklats och anpassats till ett rörligt liv, på samma sätt som exempelvis människans bästa vän hunden. Släpp ut en hund i naturen och upplev dess enorma rörelseglädje. Och samma beteende kan man iaktta, när barnen på en lekskola släpps ut för att leka.


Springer du ett par gånger i veckan kommer du att tycka mer om dig själv. Andra kommer att lägga märke till att du är mer energisk och utåtriktad. Du kommer att sova bättre efter en dag då du har varit ute och använt din kropp, rensat hjärnan och fått massor av frisk luft. En löprunda stärker kroppen, klarnar hjärnan, gör dig pigg och ökar koncentrationsförmågan, alltsammans energigivande. Löpning är en av de absolut effektivaste motionsformer som finns om din ambition är att gå ner i vikt. Om du varierar träningen så att du ibland springer en snabb, kort sträcka och ibland en längre i ett något långsammare tempo är kaloriförbränningen maximal hela tiden. Hela kroppen kommer att förändras på ett positivt sätt, hjärnan, hjärtat, leder och skelett. Låter det inte hur bra som helst???                                                  
                        


Jag har hittat ett jättebra schema som jag tänkte att jag skulle prova. Så här ser det ut om någon annan kanske också vill testa:


VECKA 1:

Dag 1 (t.ex måndag)

10 min rask gång

5 min löpning i lugnt tempo

(Man delar upp dessa 5 min med 1 min löpning 30 sek gång(vila) osv )

5 min rask gång (som en avslutning)

Total tid på träningspass 20 min


Dag 2 (t.ex torsdag)

20 min rask gång

Total tid på träningspass 20 min


Dag 3 (t.ex Lördag)

10 min rask gång

5 min löpning i lugnt tempo

(Man delar upp dessa 5 min med 1 min löpning 30 sek gång(vila) osv )

5 min rask gång (som en avslutning)

Total tid på träningspass 20 min

 

VECKA 2

Dag 1

10 min rask gång

6 min löpning i lugnt tempo

(Man delar upp dessa 6 min med 1 min löpning 30 sek gång(vila) osv )

5 min rask gång (som en avslutning)

Total tid på träningspass 21 min


Dag 2

25 min rask gång

Total tid på träningspass 25 min


Dag 3

10 min rask gång

7 min löpning i lugnt tempo

(Man delar upp dessa 7 min med 1 min löpning 45 sek gång(vila) osv )

5 min rask gång (som en avslutning)

Total tid på träningspass 22 min


VECKA 3

Dag 1

10 min rask gång

8 min löpning i lugnt tempo

(Man delar upp dessa 8 min med 1 min löpning 1 min gång(vila) osv )

5 min rask gång (som en avslutning)

Total tid på träningspass 23 min

 

Dag 2

30 min rask gång

Total tid på träningspass 30 min


Dag 3

10 min rask gång

9 min löpning i lugnt tempo

(Man delar upp dessa 9 min med 1 min löpning 1 min gång(vila) osv )

5 min rask gång (som en avslutning)

Total tid på träningspass 24 min

 

VECKA 4

Dag 1

10 min rask gång

5 min löpning i lugnt tempo

(Man delar upp dessa 5 min med 1 min löpning 1 min gång(vila) osv )

2 min rask gång

5 min löpning i lugnt tempo

(Man delar upp dessa 5 min med 1 min löpning 1 min gång(vila) osv )

2 min rask gång (som en avslutning)

Total tid på träningspass 24 min


Dag 2

30 min rask gång

Total tid på träningspass 30 min

 

Dag 3

10 min rask gång

10 min löpning i lugnt tempo

(Man delar upp dessa 10 min med 1 min löpning 1 min gång(vila) osv )

5 min rask gång (som en avslutning)

Total tid på träningspass 25 min

 

Ja, detta ska bli väldigt spännande och jag ser verkligen fram i mot att få börja, måste planera in en bra start på detta och jag kommer att blogga om hur jag upplever detta och även hur min kropp kommer att svara på denna form av träning.


Ha det nu bra!                                              
                  

Av Christin Andersson - 30 juli 2012 12:20

Nu är dom lata dagarna slut….                     


Nu är semester över och det är dags att ta tag i sitt liv. Under dessa 3 och en hal vecka har man unnat sig lite för mycket av livets goda och även låtit sig ta en alldeles för stor frihet att kunna njuta av allt gott och mysigt utan en gnutta dåligt samvete. Eller det är faktiskt inte helt sant, för jag har känt dåligt samvete, men tänker inte älta detta utan i stället ta tag i nuet och situationen som rör min verklighet idag. Varför gråta över spilld mjölk?

 

Jag har fått höra att man inte ska stirra sig blind på vågen, man ska alltså inte gå enbart på vad vågen säger. Det bästa är att rota fram ett måttband och börja mäta sig. Om man mäter sig en gång i veckan så kan man följa sitt resultat väldigt bra. Det man ska mäta är: Midjan, höfterna, låren, vaderna och överarmarna. Man kan följa en slags dagbok på detta genom att köpa en lite bok och mäta sedan skriva upp resultatet och datum.  Då kommer man ha stenkoll på resultatet, tummen upp det.                             






Att väga sig är ju kanske inte heller fel att göra, men vågen är inte alltid speciellt rättvis. Om du t.ex tränar mycket så kan du i stället gå upp i vikt eftersom dina muskler börjar vakna. Om det skulle vara så att du går upp i vikt i stället för att gå ner, mät dig så ser du att midjan börjar krympa. Att väga sig precis vid starten av en viktnedgång är ju bra, men låt det sedan ta ett tag innan du väger dig andra gången, kanske 2-3 veckor, anteckna även det resultatet i din lilla dagbok.

 

Det ska bli väldigt kul att starta min mät och vikt dagbok, känner mig verkligen peppad nu efter dessa lata semesterveckor…     


Ha det bra!

Av Christin Andersson - 27 juli 2012 07:42



Nu ska vi se om detta blir bra...


Ja, bloggar en liten kortis här på mobilen.
Tänkte berätta lite kort vad jag gjort under dessa få dagar i Brunsbuttel.
Igår var vi ute och promenerade och fick syn på en minigolfbana. Jättekul att spela en omgång, det blev både skratt och lite sura miner bland spelarna.
Efter spelet (som förresten min svärmor vann) gick vi och åt glass. Efter en stunds vila på rummet gick vi ut och åt för att sedan träffa lite släktingar. Mysig dag och kväll!


Nej, mina vänner! Att blogga genom mobilen var inte min grej, men nu har jag testat det med.


Ha det bra!

Av Christin Andersson - 25 juli 2012 21:04

               


Att leka är roligt och man blr glad av det....


Gud vad skönt det är att vara framme efter en ganska lång och varm bilresa, sägs ju enligt SMHI att idag var årets varmaste dag. Verkar som att Tyskland hängde på, för det är lika varmt här om inte varmare…


Under bilresan hann jag läsa en del och fastnade i ett reportage från tidningen Topp Hälsa som handlade om hur man leker sig i form. Har faktiskt aldrig tänkt på att lek är en form av träning, men det verkade ganska kul och jag tänkte att jag kunde återberätta lite från det reportaget.


När sommaren är här, solen strålar och kvällarna är ljumna och sköna är det perfekt att gräva fram barnasinnet igen. Att leka är toppen för att hålla sig form, för när man leker rör du dig i alla riktningar, kryper, övar balans, koordinationen och uthållighet, plus att det är riktigt kul.


Rocka loss med rock ring, du tränar koordinationen, bål och midja           


Är man ett gäng på fyra, fem personer eller fler kan ni leka kull med intervaller. Det går till så här: Utse en jägare, han eller hon ska jaga er andra och ”kulla” den personen han/hon får tag i. Ni andra springer för glatta livet för att undvika att bli kullade. Du tränar kondition och intervallträning.


Inte nudda marken är en rolig lek som kräver att man är i en terräng där det finns stenar och stubbar att hoppa runt på, eller en lekplats med klätterställning eller liknande som man kan hänga i. Du tränar hela kroppen, explosivitet, balans och mod.


En vanlig hederlig dragkamp fast med extra allt, du tränar Ben, rygg, grepp och överkropp. Här får man verkligen kämpa och snart är mjölksyran där.

                                                  

                                            

Träna smart, olika lekar tränar olika saker. Ta det lugnt i början, om du inte har lekt sedan barnsben finns det en risk att du tror att du är lika smidig och snabb som när du var liten.


I reportaget fanns det mycket mer lekar, jag valde bara ut några stycken. Vill du ha fler tipps så finns det i Topp Hälsa nr 9 2012.


Detta med lekar kanske inte passar alla, men ibland är det skönt att plocka fram barnet i sig och bara få busa lite, och att man faktiskt tränar samtidigt är ett stort PLUS….

 

Har upptäckt att jag glömde min strömkabel till datorn hemma i Sverige så jag får se om jag klarar av att blogga genom mobilen. Annars kommer jag som sagt hem igen på lördag.


Ha det så bra!    

Av Christin Andersson - 25 juli 2012 08:49

 


Nu är vi på väg mot Tyskland, och det går ju jätte bra att blogga i bilen....


När man sitter här i bilen och tittar ut över det vackra landskapet undrar man lite varför man inte beger sig ut i naturen mer än vad man gör…?


Att ge sig ut på långa härliga skogspromenader är en fröjd för själen och man förbränner även kalorier. Ibland har jag önskat att jag hade en hund, eftersom jag då hade varit tvungen att traska ut på naturpromenader varje dag, i alla väder. Nu är det ju så att man inte kan gå och köpa en hund bara för att, men mina tankegångar har vandrat i dessa banor. I stället så får man ta sig i kragen och komma ut på promenader ändå.

                                                 

Min bror åker upp till fjällen på sommaren och vandrar där tillsammans med sin tjej, han har beskrivit denna upplevelse som mycket rofylld. Han säger att det är så tyst och skönt att bara strosa runt i naturen och se och uppleva allt runtomkring. Tycker att det låter som en underbar kur för kropp och själ när det under andra delar av året mest består av stress och massa måsten.

                                                  
   

Att vara ute och röra sig i naturen behöver inte handla om att pulsen måste upp och förbränningen ska vara på max, det är inte alltid det som är målet när man tränar. En viss träning för kroppen är att också få varva ner och känna ro och vara avslappnad, det är inte alla som klarar av det i dagens stressiga samhälle.

                                                  
                              

Så idag tycker jag att ni tar en skön avslappnad promenad i skogen. Det hade jag gjort om jag inte suttit i en bil på väg mot Tyskland…


Ha det bäst!

Av Christin Andersson - 24 juli 2012 21:24

 

Sista rycket innan man börjar jobba igen...


I morgon blir det bil färd mot Tyskland och Brunsbuttle. Får hoppas att hotellet har Wi-Fi så att jag har möjlighet att blogga lite där nere också, annars får jag bara ta en liten paus, är ju tillbaka på lördag igen.

 

Det ska bli kul att få uppleva Tyskland och se vad de har för skoj att erbjuda där. Har varit därnere innan men då hann jag inte se så jätte mycket eftersom vi bara var där över en natt.

Ha nu en härlig kväll så får vi se om det blir något mer skrivet innan lördag.   

Av Christin Andersson - 24 juli 2012 18:22


   


Ett skratt förlänger livet….


Något som jag fick lära mig under min tid som medlem i xtravanza var att det är SUPER viktigt att skratta. Man ska skratta massor hela tiden, och det är väl underbart!!!!


Forskning har visat att vårt skratt stärker immunförsvaret, minskar kraftigt matsuget, ökar toleransen för smärta och är allmänt stresslindrande. Kom ihåg att ett skratt börjar med ett leende, och precis som skratt så smittar leenden. Försök att le lite oftare under dagen.


Många olika muskelgrupper får jobba när du skrattar och du förbrukar mer energi. Att skratta ger alltså viss motion. Men viktigare är att de muskler som inte arbetar, de slappnar av och när skrattet klingar av slappnar alla muskler av. Det är därför vi känner oss skönt avspända efter ett rejält skratt.




Det finns 7st olika skratt...                                              


 Det humoristiska skrattet, man skrattar för att något är roligt


Det sociala skrattet, andras skratt smittar oss, det är inget speciellt som är roligt men vi dras med av en god -stämning.


Ignoransskrattet, vi skrattar för att dölja vår okunskap eller osäkerhet.


Ångestskrattet, som en reaktion på ångest. Man känner lättnad när ångesten släpper.


Sarkastiska hånskrattet, som många fruktar, det är mördande.

 

Ursäktande skrattet, man skrattar som ursäkt.


Kittlingsskrattet, en fysiologisk respons.                            



Visste du att:


*Flickor skrattar mer än pojkar

*Ungdomar skrattar mer än dubbelt så många gånger per dag som personer över 65.

*Män oftast skrattar åt skämt och roliga historier, medan kvinnor skrattar mest åt människors och djurs olika märkliga upptåg

*Ett skratt kan ge en massa hälsofördelar, t.ex kaloriförbränning och förbättrad syreupptagningsförmåga. Att skratta kan också öka immunförsvaret.
*Dagisbarn ler eller skrattar 400 gånger per dag. När de hunnit fylla 35 har siffran minskat till 15.

*Gorillor och schimpanser skrattar de med, men eftersom de inte kan göra tal–ljud, flämtar de fram skrattet istället.


                                                  

         

Humor kostar inget, den finns alltid tillgänglig och ger ett fantastiskt lyft för välbefinnandet. Humor ger enorma sociala, känslomässiga och fysiska fördelar. Ta vara på din humor!


Nu ska jag nog titta på en riktigt rolig komedi och skratta hela kvällen!


                                                  

                             

Ha en bra dag!

Av Christin Andersson - 24 juli 2012 13:15

 


Att hitta ett träningspass som funkar kan vara svårt....


Jag tycker inte alltid att det är så jätte kul att bara springa på gymmet, kan känna mig mer motiverad om jag går på ett pass där man tränar ihop med flera andra och även har en instruktör som kan peppa en lite extra.


Jag har ju redan skrivit att jag gick på spinning och body pump för några år sedan, men det kanske inte är alla som känner till vad det är för något. Tänkte att jag kunde ge en liten beskrivning på olika pass som man kan ta på ett gym.


Spinning:   

                                     


Är en form av träning i grupp på stillastående motionscyklar, motståndet regleras utifrån din egen styrka och kondition, det är en effektiv träningsform för hela kroppen med fokus på rygg, mage och ben. Man tränar i en grupp med instruktör och har även anpassad musik för de olika övningarna.


Bodypump:   

                                                  

 

Är en styrketräning i grupp till musik där du tränar igenom hela kroppen med hjälp av en skivstång, du själv väljer vikten på skivstången och kan anpassa träningen efter din egen nivå.


Core:      

                                                  

En effektiv, tuff och rolig träning för mage och rygg samt inslag av balans. Coreträning passar den som vill förebygga ryggbesvär.


Step:     

                                              

Ett pass med stegkombinationer där man använder en stepbräda, ett konditionspass med musik.


Aerobics:      

                                                  

  

Är samlingsnamn för ett antal dansinspirerade träningsformer. Här tränar man i gupp tillsammans med en instruktör och bra musik.


Power box:     

                                                  

 

Är en box- och kampsportinspirerad konditionsträning, man tränar två och två på olika slag- och sparkkombinationer med handskar och mitsar som redskap.


Det finns ju mycket fler pass en så men man måste ju börja någonstans.

 

Ha en bra dag!

Ovido - Quiz & Flashcards