tigerochaurora

Direktlänk till inlägg 12 juli 2021

Dagen då jag bestämde mig...

Av Christin Andersson - 12 juli 2021 10:59

...att nu måste det vara nog!!


Det dagen har dykt upp så många gånger i mitt vuxna liv. Men denna gången känner jag mig otroligt bestämd och jag har även hittat ett sätt som är hållbart och genomförbart.


Den 15/2 2021 tog jag steget att ingå ett medlemskap hos Viktväktarna. Det är nog det bästa jag någonsin har gjort. Varför har jag inte gjort detta tidigare? Den frågan har jag ställt mig mer än 100 gånger. 


Hos viktväktarna kan du vara medlem där du både får hjälp fysiskt och genom att bara vara oline medlem. 

När du väljer att vara både onlinemedlem samt även fysiskt innebär det att du kan komma och träffa en coach som hjälper dig med din planering, träning och peppar dig. Du träffar då även andra medlemmar fysiskt.


Sen kan du även vara enbart onlinemedlem, vilke jag har valt att vara. Då sköter du allt genom appen som man laddar ner. Genom appen räknar du alla dina points, hur mycket du tränar osv. Varje vecka väger man in sig och registrera hur man tycker att det har gått under veckan. Man lägger även in små mål som man vill uppnå under kommande vecka. I appen kan du även följa din viktkurva och se hur den utvecklas, vilket är superkul att se. 

Det finns även ett community som fungerar ungefär som instagram. Man kan följa personer och även lägga ut inlägg. Jag tycker det är jättekul att läsa om andras viktresor och även alla tips som man får från andra medlemmar. Man kan även lägga ut ett inlägg när man är glad eller om man känner sig lite nere och får då tillbaka massa pepp och kärlek.


När jag registrerade mig hos Viktväktarna fick jag registrera min startvikt och berätta lite om mig själv och vad mitt mål är. Utefter det blir jag tilldelad ett program som viktväktarna tycker skulle passa mig. Jag blev tilldelad GRÖNT program. Grön är mer kontroll, fler sp och bara 100 grejer som man inte räknar, Blå är lite mindre kontroll, färre sp och 200 grejer som man inte räknar alls, Lila är minst kontroll, minst sp och mer än 300 grejer som man inte räknar.

 

Grönt programm har fungerat väldigt bra för mig, hittills har jag tappat 14.5 kg. Helt otroligt.  

  Grönt program är det "tuffaste" programmet, vilket innebär att det endast är frukt och grönsaker som är o points. Allt annat kostar points. Olika livsmedlem är värda fler SP (smartpoints) än andra. Allt detta räknar appen ut åt dig när du registrerar ett livsmedel.

Men som sagt frukt och grönsaker kan jag äta utan att behöva tänka på points.   En frukt som verkligen är en räddare i nöden är banan. Vilken superfrukt!!! Den mättar, stillar sötsug och är en fantastisk bas till mycket. Tack naturen för bananer!  


  Vågen är en stor del av en viktväktarvecka. Jag har min invägningsdag på söndagar och längtar hela veckan till att få se hur resultatet ser ut. En sund och hälsosam viktminskning sägs vara runt 0,5 kg/veckan. Jag ligger på ett snitt på ca 0,8 kg/veckan. Det är bra tycker jag, det känns bra i kroppen. 


  Även måttbandet är en bra kompis. Det är inte alltid vågen visar det du vill att den ska visa. Men måttbandet kan     visa helt tvärtimot vad vågen visar. Det är bra att kombinera dessa två tycker jag.

 

                 

  Vad händer då när man ligger där i soffan på en lördag och kollar på film och känner sötsuget smuga på? Det är svin jobbigt. Jag försöker tänka bort det, går inte det provar jag att stilla suget med någon frukt eller kanske en bars. Detta är jobbigare i början av viktresan. Sötsuget dyker väldigt sällan upp nu för tiden.

Jag bojkottar allt godis och snacks som jag åt tidigare. Nu kan jag jag unna mig lite ppopcorn och sockerfritt godis på helgen. Men som sagt även detta med måtta, alltid med måtta! Det gäller att alltid ha kontroll och en plan. Jag bestämmer alltid innan helgen vad jag kommer att äta för snacks och hur mycket.  


 

Nu har jag berättat lite om viktväktarna och hur det fungerar. Jag kommer ta upp lite om mina mål i nästa inlägg. Det är så viktigt att ha något att sträva efter för att lyckas.


Kram på er så länge!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christin Andersson - 8 augusti 2021 13:03

...Så fort jag gick på semester kom det dåliga vädret...   Men det har varit bra i alla fall tycker jag. Skit i solbrännan, ha ha ha ha. Det har blivit lite dålig uppdatering nu under semestern, men jag har inte velat ta fram datorn utan i stäl...

Av Christin Andersson - 27 juli 2021 08:59

...trodde jag skulle hinna blogga varje dag under semestern...   Men tiden har verkligen flygit i väg. Nu räknas väl bara måndagen som min semester eftersom helgen som varit ingick i förra veckans jobbvecka. Under min första semesterdag drog ja...

Av Christin Andersson - 23 juli 2021 08:59

...den vanligaste frågan mina familjemedlemmar ställer till mig...   Att komma på vad man ska äta tycker jag jobbigt. Speciellt när resten av familjen inte är speciellt intresserade av att komma med idéer. För att lyckas med sin vikresa är planer...

Av Christin Andersson - 22 juli 2021 09:50

...är trött på att hålla avstånd...   Men det är viktigt, jag vet. Under veckan som har varit har jag varit lite "morfar vakt". Mina mostar och min mamma har varit bortresta samtidigt och därför fick jag frågan om jag kunde hålla lite koll på min...

Av Christin Andersson - 21 juli 2021 09:53

...att se resultat betyder så mycket...   Ett klädesplagg som ligger mig varmt om hjärtat är jeans. Jag har har inte kunnat använda jeans på flera år pga att jag helt enklet har varit för stor. Jag har köpt massvis av jeans under åren och kan nog...

Ovido - Quiz & Flashcards