tigerochaurora

Alla inlägg under juli 2016

Av Christin Andersson - 11 juli 2016 22:58

När man har lite att göra på jobbet....

 

....hinner man tänka och fundera mycket på allt och ingenting.

Mina tankar cirkulerar mycket kring min kropp, vikt och allt som hör till just det. Jag vill väldigt gärna gå ner i vikt, det är mitt stora mål i livet. Men jag har försökt så otroligt många gånger och typ misslyckats var ända gång. Jag skapade denna blogg för att peppa mig själv, jag har gått på massa olika dieter och även viktväktarna och Xtravaganza. Allt har fungerat, men det blit aldrig långvarit. Någonstans skiter det sig alltid... Är jag för svag? Varför kan jag inte bara lösa detta? JAG VILL INTE VARA TJOCK LÄNGRE!!!    


Ja, detta har jag gått runt hela kvällen och grubblat på... Inga roliga tankar, men nyttiga tror jag. Jag har bestämt att nu efter semestern, till hösten ska jag lägga upp ett schema för mig. Jag ska sätta upp ett stort mål och även delmål. Jag ska läsa på om olika dieter och hitta en som passar mig.

Till hösten tänker jag ta tag i mig själv....      


I nästa blogg inlägg tänker jag skriva om lite olika dieter och vad jag tycker om dom, kanske jag kan enas om något som kan funka för mig till hösten.   

     

Jag ber om ursäkt att detta blogginlägg blev så deppigt, men i bland känner jag mig deppig och trött på mig själv, min kropp och min livsstil.... Dax för en förändring!


Kram och godnatt!        


Av Christin Andersson - 10 juli 2016 20:57

Det är starkt att våga erkänna sina nedgångar och svackor.....

 

Jag vet att det är väldigt längesedan jag gjorde en uppdatering på denna blogg, har till och med funderat på att lägga ner den helt och hållet. Men jag tycker det är synd,  har ändå mått väldigt bra när jag väl varit aktiv här och delat mina tankar och funderingar med er. Det är skönt att skriva av sig i bland...  

 

Jag har tagit upp mål och delmål i denna blogg förut, vad det innebär att sätt upp mål för sig själv. Men vad händer om man inte lyckas hålla målen? Ska man deppa i hop totalt? Ska man ge upp? Om kämparglöden inte finns där längre, vad gör man då? Här är några smarta tips för att kunna nå sitt mål:

 


Utan mening och mål kommer vi sällan framåt men först och främst är det viktigast att veta varför man vill nå sitt mål. Drivet, vad man vill uppnå. Vad som skulle få en att kämpa för att uppnå målet oavsett vilka hinder som dyker upp längs vägen, vad det ger en personligen. 

  

Vår tillvaro förändras alltid. Tre månader är ungefär den gräns för vad som vi kan ha realistisk överblick och kontroll över. Ju längre bort i tid målet ligger, desto större risk för att saker och ting ska ha förändrats så mycket att ens planer inte längre gäller eller fungerar.  

 

Poängen med metoden SMARTA mål är att sätta mål som man på förhand vet att man kommer att kunna nå. Det skapar ännu bättre förutsättningar för att man faktiskt ska lyckas.

   

Man får utgå från sitt tremånadersmål/SMARTA mål och skriv ner allt man behöver göra för att komma dit. En slags actionplan som man kan bryta ner till veckor och dagar om man vill.

 

Man är bäst på att vara sig själv.  Man ska inte jämför sig för mycket med andra, utan använd strategier som bygger på ens egna styrkor, fördelar och vad man faktiskt tycker är kul. Tankar spelar stor roll här också; om man tror att man kommer att lyckas så är chansen mycket större att man i praktiken kommer att göra det också.     

 

Det kommer att hända saker som gör att man tappar modet och lusten. Det inträffar alltid oförutsedda händelser. Det behöver inte betyda att man gjort något fel, eller att det är ett tecken på att man ska ge upp. Det betyder bara att det är jobbigt ett tag, för att man håller på med förändringar  Det är här många ger upp i stället för att hitta en ny väg för att komma förbi hindret.

 

 

Det är skillnad på att vara beroende av andra för att kunna ta steg mot sina mål nå sina mål (vilket helst bör undvikas) och på att behöva andra för att få kraft, stöd, inspiration, tröst och pepp från omgivningen. Man väljer ut några man har förtroende för som man kan ha som bollplank när det går bra, när man vill diskutera något eller när det blir uppförsbacke.

 

Vad ska man göra när man når sitt mål? Fyll dina mål med känsla, beskrivningar och firande. Hur känns det att tappa x antal kg? Hur känns dett att kunna ta på sig DOM byxorna o.s.v

 

Man gör något litet varje dag som för en närmare sitt mål. Börja gärna dagen med det. Hellre en halvbra planering som utförs målmedvetet, än en fantastisk målstrategi som aldrig omsätts i handling… 

 

 

 

Boka in ett firande, något roligt som man vill belöna sig med när målet är nått! Att även fira små delmål längs vägen är ett bra sätt att hålla engagemanget uppe.

 

Nu känner jag mig mer peppad, nästa inlägg tänker jag lägga upp mina mål inför hösten :-)

 

Sov nu gott!!!

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards