tigerochaurora

Direktlänk till inlägg 16 juli 2021

Rädd att misslyckas

Av Christin Andersson - 16 juli 2021 09:19

...det är vi nog alla någon gång.


Många kan tycka det är jobbigt när vardagen rubbas, som t.ex när man har semester. Då flyter dagarna ihop och man har inte längre den koll som man brukar ha. Jag tänker i första hand på viktresan när jag skriver detta. Självklart finns det annat som också rubbas under ledigheter som man annars kan ha bättre koll på när vardagen är mer strukturerad. 


  Jag är egentligen inte så orolig för just min semester som börjar om en vecka drygt. Jag känner att jag har fokus och vet vad jag kan och inte kan frossa i. Men man vet aldrig... När jag tidigare har "bantat" eller gått på någon diet av något slag så har det alltid skitit sig under julen. Alla dessa frestelser som bjuds då är svåra att motstå. Jag vet att jag då brukar tänka "ät vad du vill under julen så tar vi nya tag efter det". Men det har aldrig funkat för mig. Jag har aldrig lyckats komma tillbaka igen. Så julen är jag mer orolig för än något annat. Denna gången tänker jag inte tillåta mig att äta fritt under denna högttid. Jag kommer vara grymt hård mot mig själv i stället.  

  Under semestern har jag en plan, tror jag i alla fall.

Jag kommer äta gott, njuta av varje smakupplevelse, men inom rimliga gränser. Jag kommer inte nöja mig med att ligga kvar på den vikten jag gör idag utan jag ska fortfaranade ner i vikt även under ledigheten. Jag har mitt mål och mina delmål att jobba mot och den vinsten är så mycket störr i än att tillåta mig att för stunden äta osunda saker som jag sedan kommer ångra djupt. Det är inte värt det. Det bästa med viktväktarna är att jag kan äta i stort sett allt i lagom mängd. Det innebär att jag inte behöver förbjuda något vilket gör att det kommer gå att hålla för mig. Att förbjuda något gör begäret större och målet svårare att nå.

 

Som ni märker planerar jag långt i förväg, mina tankar är redan vid jul. För att lyckas tror jag att jag måste tänka långt framåt. Jag måste planera, strukturera och fokusera långt fram hela tiden för att lyckats komma över alla kullar som finns under resans gång. Det bästa är att när jag nått kullens topp kommer alltid en nerförsbacke. Nerförsbacken representerar att jag vunnit över ett hinder som uppkommit för att förhindra mig att lyckas nå målet. Vilken känsla att få springa ner för den backen. Tror nog att julen är den högsta toppen för mig och uppförsbacken har redan börjat...

 

Men nu är det snart semester och självklart kommer jag njuta till 100 % av min ledighet under kontroll. Om ni är fler där ute som kämpar mot era mål, glöm inte av att koppla av i mellanåt och tillåt er att njuta, då kommer ni att lyckas.

 

Kram på er så hörs vi snart!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christin Andersson - 8 augusti 2021 13:03

...Så fort jag gick på semester kom det dåliga vädret...   Men det har varit bra i alla fall tycker jag. Skit i solbrännan, ha ha ha ha. Det har blivit lite dålig uppdatering nu under semestern, men jag har inte velat ta fram datorn utan i stäl...

Av Christin Andersson - 27 juli 2021 08:59

...trodde jag skulle hinna blogga varje dag under semestern...   Men tiden har verkligen flygit i väg. Nu räknas väl bara måndagen som min semester eftersom helgen som varit ingick i förra veckans jobbvecka. Under min första semesterdag drog ja...

Av Christin Andersson - 23 juli 2021 08:59

...den vanligaste frågan mina familjemedlemmar ställer till mig...   Att komma på vad man ska äta tycker jag jobbigt. Speciellt när resten av familjen inte är speciellt intresserade av att komma med idéer. För att lyckas med sin vikresa är planer...

Av Christin Andersson - 22 juli 2021 09:50

...är trött på att hålla avstånd...   Men det är viktigt, jag vet. Under veckan som har varit har jag varit lite "morfar vakt". Mina mostar och min mamma har varit bortresta samtidigt och därför fick jag frågan om jag kunde hålla lite koll på min...

Av Christin Andersson - 21 juli 2021 09:53

...att se resultat betyder så mycket...   Ett klädesplagg som ligger mig varmt om hjärtat är jeans. Jag har har inte kunnat använda jeans på flera år pga att jag helt enklet har varit för stor. Jag har köpt massvis av jeans under åren och kan nog...

Ovido - Quiz & Flashcards